In de nacht van dinsdag op woensdag werden de hulpdiensten opgeroepen voor een woningbrand in de Krombekestraat in Stavele. De bewoners werden gewekt door hun rookmelder en konden hun woning vroegtijdig verlaten.

De opgeroepen brandweer was snel ter plaatse en kon al vlug de oorzaak van de rookontwikkeling op het eerste verdiep en de zolder vinden. Die lag bij de schoorsteen. Er zaten heel wat takken van kauwen in de schouw die vuur hadden gevat. Dit vormde een prop, waardoor de rook naar binnen in de woning was geslagen. De brandweer maakte de schoorsteen vrij en ventileerde de woning. Volgens de bewoners werd de schoorsteen nochtans vorig jaar nog gekuist door een gespecialiseerde firma.

De bewoners werden gewekt door hun rookmelder en konden de woning verlaten. De schade bleef beperkt tot wat rook- en waterschade. Vanaf 2020 is een rookmelder in elke woning verplicht.

De brandweer maakte de schoorsteen vrij en ventileerde de woning. Foto: TAN