“Het parkeerbedrijf waarmee de stad Veurne samenwerkt, is niet van goede wil.” Dat zegt Anne Bovyn uit Lo na een negatieve ervaring. “De stelling op hun website dat hun parkeerbeleid fair en servicegericht wil zijn, is niets meer dan loze woorden. Dat is mijn jammerlijke conclusie”, aldus Anne.

“Ik ging onlangs een broodje eten in de Ooststraat en legde netjes mijn parkeerschijf voor het raam. Ik schrok me dus te pletter toen ik terug bij mijn wagen kwam en er een boete achter de ruitenwisser zat. Bleek dat ik onoplettend was geweest en mijn parkeerschijf omgekeerd had neergelegd. Ik zocht de parkeerwachter op en vroeg hem waarom hij me genadeloos een boete had gegeven. Mij er attent op maken dat ik de volgende keer beter moet opletten, was ook een mogelijkheid geweest, zei ik hem. “Mevrouw, ik ben verplicht om een boete uit te schrijven. Maar mail naar de firma, zeg dat je mij 10 minuten na de feiten aangesproken hebt en dan zal uw vraag bekeken worden”, antwoordde de parkeerwachter me. “Zo gezegd, zo gedaan. Ik deed een mailtje naar de firma. Het antwoord was dat men de boete niet kon annuleren omdat ze terecht uitgeschreven was.”

Larie

“De boete is ondertussen – wat had ik anders gedaan? – al lang betaald. Maar wat mij bij momenten nog altijd woedend maakt, is dat het parkeerbedrijf op haar website predikt dat men een fair en servicegericht parkeerbeleid wil voeren. Larie! Maak waar wat je verkondigt, denk ik dan. En geef mensen die niet van slechte wil zijn wat respijt in plaats van ze genadeloos te straffen. Maar zoals zo vaak zijn woorden ook hier enkel woorden en geen daden.”

Lees verder onder de foto.

Anne Bovyn

Waarschuwing

“Laat me ter illustratie nog een klein ander voorval vertellen”, besluit Anne. “Vorig jaar stond ik tijdens de wekelijkse markt te Veurne niet 100 procent reglementair geparkeerd. PZ Spoorkin gaf me toen een waarschuwing, geen boete, iets wat ik gigantisch geapprecieerd heb. Aan commissaris Toon Fonteyne heb ik ogenblikkelijk een compliment over de aanpak van zijn beleid gericht. En persoonlijk heb ik er ook iets positiefs mee gedaan! Sindsdien parkeer ik immers nooit meer op die plek. Feit is dat je veel meer bereikt door mensen positief aan te moedigen en hen een tweede kans te geven!

Ik meldde mijn onprettige ervaring aan de betrokken burgemeester. Ook van hem: geen reactie. Ik vind ergens nochtans dat een burgemeester zijn onderdanen of mensen die in zijn stad gaan winkelen, dient te steunen. Veel meer dan het parkeerbedrijf waarmee wordt samen gewerkt. Nog een allerlaatste gedachte misschien. Kent iemand nog de waarde van het geld? Dertig euro is wel heel veel geld. Tien euro zou mijns inziens ook volstaan als boete voor een eerste overtreding met onleesbare parkeerschijf.”